Arrane |
Wysłany: Czw 0:25, 24 Sty 2008 Temat postu: USTAWIANIE LICZNIKA ROWEROWEGO |
|
Zauważyłeś podczas jazdy, że Twój licznik pokazuje inny dystans niż kolegi / koleżanki?
Ten artykuł jest dla Ciebie (lub Twojego kolegi / Twojej koleżanki
Potrzebne przyrządy:
metrówka, kalkulator
Odrobina teorii na wstępie
Licznik rowerowy zlicza impulsy powodowane przez obroty koła, mnoży je przez wprowadzoną wartość obwodu koła i wyświetla obliczoną wartość przejechanych kilometrów. Ponieważ licznik jest przyrządem cyfrowym, dokładność przeliczeń impulsów na kilometry jest tak duża, że dokładność licznika teoretycznie zależy wyłącznie od dokładności wprowadzonej wartości obwodu koła. Wartość tą można wprowadzać do większości liczników z dokładnością 1mm. Ponieważ obwód koła wynosi ok. 2m, maksymalna teoretyczna dokładność licznika wynosi:
1mm / 2000mm = 0,05%
W praktyce tak wysoka dokładność jest niemożliwa do osiągnięcia z uwagi na wpływ wielu różnych czynników, jak: ciśnienie w oponie, obciążenie roweru, rodzaj podłoża, zużycie opon, myszkowanie podczas jazdy, itp. Praktycznie możliwe jest osiągnięcie dokładności rzędu 0,5%. Jest to wartość zupełnie wystarczająca do opisywania tras rowerowych.
Czynności wstępne
Sprawdzamy, czy czujnik licznika jest prawidłowo ustawiony.
Pompujemy prawidłowo opony, tzn. „na kamień”. Jest to bardzo ważne, bo nie napompowane opony powodują błąd wskazań licznika rzędu kilku procent!
Krok 1 – ustawienie zgrubne
Mierzymy zewnętrzną średnicę opony metrówką. Mnożymy przez p = 3,14.
Przykład:
Zmierzyliśmy np. 690mm (jest to typowa wartość dla trekkinga, dla górala wychodzi ok.650mm)
3,14 x 690mm = 2166mm.
Z powodu uginania się opony rzeczywista średnica koła jest mniejsza o ok. 2% od obwodu koła. Korygujemy więc obwód koła:
Przykład:
2166mm : 1,02 = 2124mm
Wartość tą (nazwijmy ją stałą licznika) wprowadzamy do licznika.
Krok 2 – ustawienie dokładne
Teraz należy porównać wskazania z wzorcem. W tym celu należy znaleźć w miarę prosty odcinek drogi (najlepiej 1km) z ustawionymi co 100m słupkami dystansowymi (w Opolu polecam odcinek obwodnicy od skrzyżowania z ulicą Oleską w kierunku Częstochowy - jest tam pas awaryjny i nowiutkie słupki).
Ustawiamy rower przy słupku początkowym, zerujemy licznik. Przejeżdżamy odcinek 1km (wg wskazań licznika!). Staramy się jechać w miarę prosto bez zbędnego myszkowania. Pod koniec zwalniamy, żeby zatrzymać się dokładnie w miejscu, gdzie licznik wskaże 1,00km (lub 1,0km, w zależności od ilości wyświetlanych miejsc po przecinku). Oceniamy rzeczywistą przejechaną odległość na podstawie słupków kilometrowych i pomiarów krokami.
Obliczamy nową wartość stałej licznika wg wzoru:
Nowa wartość [mm] = Stara wartość [mm] x Rzeczywista odległość [km]
Przykład:
Przejechaliśmy 0,995km (czyli zabrakło 5m do kilometra)
2124mm x 0,995 = 2113mm
Nową wartość wprowadzamy do licznika.
Dla sprawdzenia jeszcze raz powtarzamy krok 2.
Jeżeli błąd wskazań licznika na dystansie 1km nie przekracza 5m, licznik możemy uważać za ustawiony.
GŁÓWNI PRODUCENCI LICZNIKÓW:
-Sigma-Sport
-CatEye
-VDO |
|