Autor |
Wiadomość |
Arrane |
Wysłany: Pią 23:46, 25 Sty 2008 Temat postu: Trasa 4 - Zabytkowe kościółki drewniane |
|
Trasa 4 - Zabytkowe kościółki drewniane
Kędzierzyn - Łąki Kozielskie - Lichynia - Granica - Czarnocin - Olszowa - Klucz - Zimna Wódka - Stary Ujazd - Ferdynand - Miejsce Kłodnickie - Kędzierzyn
45,0 km 3:10 h
Dedykowany rower: MTB, trekking* (*-modyfikacja trasy)
Nawierzchnia: Drogi asfaltowe 25%, Utwardzone drogi gruntowe 75%
Na odcinku Granica - Olszowa - Zimna Wódka - Stary Ujazd występują znaczne różnice wysokości względnych, jazda trasą terenową wskazana na rowerze górskim.
Stopień trudności: Wycieczka jest niezbyt trudna, chociaż odległość jaką musimy pokonać w pagórkowatym terenie jest spora. Dodatkowo po większych opadach deszczu niektóre odcinki trasy są trudno przejezdne.
Zgodność trasy z przebiegiem szlaków turystycznych: Trasę wycieczki częściowo poprowadzono zgodnie z następującymi odcinkami szlaków turystycznych
- Odcinek Granica - rez. Grafik - żółty szlak turystyczny
- Odcinek Czarnocin - rez. Boże Oko - czerwony
- Odcinek Olszowa - Klucz - żółty
- Odcinek Klucz - Zimna Wódka - czerwony
- Zimna Wódka - Stary Ujazd - żółty szlak rowerowy
4.1 - Kędzierzyn, Dworzec PKP - Łąki Kozielskie - Lichynia
10,5 km 0:40 h
0.0 km, 0:00 Bezpośrednio po wyjściu z dworca PKP skręcamy w lewo i jedziemy ulicą prowadzącą wzdłuż torów (ul. Dworcowa), po około 300 m skręcamy w prawo w ul. Puławskiego. Ulicą Puławskiego po około 400 m dojedziemy do głównej drogi. W ulicę Grunwaldzką skręcamy w lewo. Po kolejnych 500m przecinamy obwodnicę (znak STOP), mijamy rzekę Kłodnicę, Stadion Sportowy Chemika Kędzierzyn.
1.8 km Osiedle Kuźniczka - kapliczka. Na skrzyżowaniu obok kapliczki ul. Grunwaldzka skręca łukiem w prawo. Mijamy osiedle domków jednorodzinnych. Po około 500 m wjeżdżamy do kompleksu leśnego, który towarzyszyć nam będzie przez kilka najbliższych kilometrów. Przejeżdżamy most na Kanale Gliwickim i po kolejnych około 500 m skręcamy w lewo, w bity dukt leśny.
3.1 km Bity dukt leśny. Główna leśna droga po niespełna 80 m skręca w prawo. Jedziemy teraz mieszanym lasem, będącym pozostałością dawnej puszczy. Po około 1 km przecinamy skrzyżowanie z leśnym duktem Kłodnica - Cisowa, na tym i na kolejnych skrzyżowaniach jedziemy prosto, główną, leśną drogą. Nieopodal skraju lasu docieramy do kolejnego skrzyżowania.
6.2 km Leśne skrzyżowanie. Skręcamy w prawo, w kierunku wsi (na skraju lasu mogiła Powstańców poległych podczas III Powstania Śląskiego). Na skraju wsi skręcamy w lewo, w kierunku widocznej w oddali wieży kościoła parafialnego.
7.1 km Łąki Kozielskie - ul. Kościelna. Na skrzyżowaniu przed kościołem skręcamy w prawo w ul. Kościelną. Po około 400 m na skrzyżowaniu jedziemy lekko w lewo, czyli przejeżdżamy obok wolnostojącego domu z tabliczką sołtys (tutaj również bar). Jeszcze około 400 m jedziemy prosto - drogą gruntową.
8.0 km Skrzyżowanie dróg polnych. Na skrzyżowaniu skręcamy w prawo (wybrana droga sprawia wrażenie bardziej uczęszczanej). Po około 300 m na kolejnym skrzyżowaniu skręcamy lekko w lewo, droga jest już bardziej "wyjeżdżona", a widoczne w oddali zabudowania Lichyni ułatwiają obranie właściwego kierunku. Po kolejnych około 650 m na skrzyżowaniu odbijamy lekko w lewo, i szeroką drogą (niegdyś) asfaltową jedziemy w kierunku skraju wsi. Przed nami nasyp nieczynnej linii kolejowej prowadzącej z Kędzierzyna do Strzelec Opolskich, i trzy dość charakterystyczne, wysokie mosty. Ul. Lompy jedziemy do głównej drogi.
10.5 km, 0:40 Lichynia - ul. Daszyńskiego.
4.2 - Lichynia - Granica - Czarnocin - Olszowa
9,5 km 0:45 h
10.5 km, 0:40 Lichynia - ul. Daszyńskiego. Na skrzyżowaniu skręcamy w prawo, a po niespełna 50 m skręcamy w lewo, w ul. Wolności (nieopodal sklep spożywczy). Po kolejnych około 400 m, na skrzyżowaniu jedziemy prosto. Asfaltowa droga łukiem skręca w lewo, a za chwilę zakręca ostro w prawo. Rozpoczynamy (krótki) podjazd. Na szczycie wzniesienia już wiem, gdzie jedziemy - przed nami zabudowania osady Granica.
12.3 km Granica - skrzyżowanie. Na skrzyżowaniu skręcamy w lewo, i jedziemy asfaltową (kiedyś) drogą wzdłuż nielicznych zabudowań. Drogą, prowadzi również żółty szlak. Rozpoczynamy podjazd.
12.8 km Skraj lasu - Rezerwat "Grafik" (Nazwa rezerwatu pochodzi od pomnika upamiętniającego śmierć syna grafa Renarda ze Strzelec Opolskich). Obok tablicy informacyjnej szlak skręca w lewo. Podjazd leśną drogą staje się bardziej uciążliwy. Rezerwat "Grafik" utworzono w celu ochrony lasu bukowego o charakterze naturalnym. W drzewostanie dominuje buk, wiek wielu drzew ocenia się na 130 lat, a przeciętny pierścień drzewa to około 50 cm. Stosunkowo bogate jest również runo leśne - ochronie podlega: parzydło leśne (czyżby chodziło o rozpleniony tutaj gatunek pokrzywy )), kopytnik pospolity, przytulia wonna, konwalia majowa. Po około 500 m po lewej tajemniczy kamienny krzyż. Po kolejnych 400 m na skraju lasu podjazd łagodnieje. Zbliżamy się do skrzyżowania.
14.1 km Skrzyżowanie na skraju lasu. Skręcamy w prawo, w polna drogę, prowadząca wzdłuż linii drzew. Jedziemy na szczyt wzniesienia. Na wzniesieniu roztacza się rozległy widok na okolicę. W oddali nieznacznie po prawej ku dolinie opada zabudowa wioski do której zmierzamy.
15.5 km Czarnocin - kapliczka. Na skrzyżowaniu skręcamy w prawo i asfaltową drogą (stromy zjazd) zjeżdżamy do doliny.
16.3 km Czarnocin - Dolina Łąckiej Wody - skrzyżowanie. Na skrzyżowaniu (znak: STOP) skręcamy ostro w prawo, drogą asfaltową jedziemy około 150 m, skręcamy w lewo, kierujemy się drogowskazami do Kapliczki Boże Oko (przejeżdżamy nad potokiem, mijamy zniszczona chałupę, na skraju lasu szukamy drogi z poręczą - stromo!)
16.75 km Kapliczka "Boże Oko". Jak powiadają mieszkańcy w tym miejscu objawiła się Święta Anna. Pierwszą kapliczkę wybudowano już w XV w. i skierowano ją w kierunku Góry Św. Anny. Obecną kapliczkę poświęcono w 1998 r. Jedziemy z lewej strony kapliczki, w najbliższą drożynę skręcamy w lewo, potem w prawo (odnajdujemy czerwony szlak) i docieramy do skrzyżowania.
17.0 km Skrzyżowanie dróg leśnych. Jedziemy prosto, z tyłu zostawiając rezerwat "Boże Oko". Boże Oko jest rezerwatem starodrzewu bukowego. Rezerwat położony jest na stokach doliny wytworzonej przez strumień Łącka Woda pomiędzy miejscowościami Klucz i Czarnocin. W rezerwacie zamieszkuje wiele rzadko spotykanych gatunków ptaków i ssaków (min. myszołów, puszczyk, kuna leśna). Rezerwat wyróżnia się urozmaiconą rzeźbą terenu - występują tu głębokie wąwozy o stromych zboczach, malownicze rozległe dolinki, leje krasowe. Szeroka przecinka prowadzi starym puszczańskim lasem z przewagą buków. Nie jest całkiem płasko, lecz wzniesienia są niewielkie. Dojeżdżamy do drogi asfaltowej.
18.2 km Miejsce postojowe. W drogę asfaltową skręcamy w lewo. Po około 700 m na dużym skrzyżowaniu skręcamy ostro w prawo (drogowskaz: Ujazd). Szybki zjazd doprowadza do wsi (Olszowa). Przez wieś jedziemy główną drogą.
20.0km, 1:25 Olszowa - zabytkowy kościółek drewniany.
4.3 - Olszowa - Klucz - Zimna Wódka
6,6 km 0:30 h
20.0km, 1:25 Olszowa - zabytkowy kościółek drewniany (Kościół parafialny z XVII w. Wnętrze kościoła zdobią barokowe ołtarze, niedzielna msza święta odprawiana o godz. 10.30). Z Olszowej jedziemy jeszcze 200 m drogą asfaltową, po czym (na skraju lasu) skręcamy w prawo (żółty szlak prowadzi do Klucza). Po przejechaniu kolejnych 600 m szeroka droga gruntowa skręca w lewo (czytelne oznakowanie). Dojeżdżamy do węzła szlaków.
21.2 km Skrzyżowanie - nieopodal leśniczówki. Skręcamy w lewo (odtąd szlaki: czerwony i żółty), a przed częściowo zniszczonymi zabudowaniami skręcamy w prawo. Około 400m od leśniczówki (pomiędzy linią wysokiego napięcia a samotną czereśnią), w prawo odchodzi zarośnięta polna ścieżka i w nią skręcamy!!! Po kolejnych 200 m na skrzyżowaniu jedziemy prosto! Droga jest już bardziej uczęszczana (brak oznaczeń szlaku!). Wybrana droga prowadzi dość karkołomnie, tzn. zjeżdżamy głębokim zarośniętym wąwozem a po chwili jedziemy głęboką i wąską doliną (po deszczu błoto). Na szczęście pojawiają się pierwsze zabudowania wsi, i droga asfaltowa. Co ciekawe, we wsi oznakowanie szlaku jest odnowione.
22.9 km Klucz - zabytkowy kościółek drewniany (Kościół parafialny wybudowano w 1748r. Wnętrze świątyni zdobią cenne dzieła sztuki. Niedzielna msza odprawiana jest o godz. 9.00). Na skrzyżowaniu w Kluczu czerwony szlak skręca w lewo i prowadzi wąską drogą asfaltową, pnącą się pod górę. Po około 200m na łuku drogi szlak skręca w prawo (przed schodami), a po kolejnych 60m w lewo w drogę gruntową (po lewej cmentarz). Droga, którą wybraliśmy prowadzi najpierw z górki, potem czeka nas niewielki podjazd i na skrzyżowaniu (T) skręcamy w prawo (w kierunku lasu).
24.1 km Skraj lasu. W lesie szlak jest źle oznakowany, dlatego proponuję bezpośrednio przed lasem (obok krzyża) skręcić w lewo i pojechać dróżką prowadzącą wzdłuż skraju lasu wybierając jako azymut myśliwską ambonę. Po około 250 m skraj lasu dwukrotnie zakręca (w lewo a zaraz w prawo), ścinamy ten łuk wjeżdżając bez wyraźnej ścieżki do lasu i jedziemy do najbliższej drogi wychodzącej z lasu.
24.7 km Przy wyjeździe z lasu znaki czerwonego szlaku nakazują skręt. Należy! pojechać jeszcze 200 m prosto (w kierunku zabudowań) i dopiero na skrzyżowaniu skręcić w prawo w drogę gruntową prowadzącą na szczyt wzniesienia. Po pokonaniu wzniesienia na wprost widzimy tor kolejowy i zabudowania wsi, do której zmierzamy. Na kolejnym skrzyżowaniu skręcamy pod wiadukt toru kolejowego i dalej jedziemy w kierunku wsi. Na placu przed budynkiem (punkt skupu żywca), skręcamy łukiem w prawo, i zgodnie z oznaczeniem szlaku (po lewej mijając bar "Małgosia") docieramy do głównej drogi asfaltowej. Skręcamy w prawo (w dół miejscowości). Po około 350 m zjazdu dojeżdżamy do kościółka.
26.6 km, 1:55 Zimna Wódka - zabytkowy kościółek drewniany .
4.4 - Zimna Wódka - Stary Ujazd
5,1 km 0:20 h
26.6 km, 1:55 Zimna Wódka - zabytkowy kościółek drewniany (drewniany kościółek istniał już w XVI w. Obecna konstrukcja pochodzi z przebudowy w 1748 r. Posiada konstrukcję zrębową z wieżą o konstrukcji słupowej, niedzielna msza święta o godz. 8.00). Od skrzyżowania obok kościółka jedziemy jeszcze około 200 m drogą w dół wsi. Obok przystanku PKS i niemieckojęzycznej tablicy upamiętniającej poległych w II wojnie światowej skręcamy w lewo w drogę gruntową. Wąwozem docieramy do skrzyżowania na szczycie wzniesienia. Na skrzyżowaniu odbijamy lekko w prawo i drogą gruntową prowadzącą mniej więcej wzdłuż linii energetycznej, po kolejnych 700 m docieramy do następnego skrzyżowania.
27.8 km "Strzelecka droga" - skrzyżowanie przy kapliczce. Skręcamy w prawo. Szeroka bita droga prowadzi grzbietem Babiej Góry. Dzięki temu możemy podziwiać urozmaicony krajobraz Chełmu, a przy dobrej widoczności krajobraz Niecki Kozielskiej, czy kominy elektrowni w Rybniku. Strzelecką drogą jedziemy około 3 km, aż po prawej, w dolinie Jordanu zobaczymy pierwsze zabudowania wsi, a w oddali (również po prawej) kominy elektrowni Blachownia. Na najbliższym skrzyżowaniu skręcamy.
30.5 km Skrzyżowanie przy krzyżu. Skręcamy w prawo, jedziemy w dół, do pobliskiej wsi. Główną brukowaną drogę w Starym Ujeździe osiągamy na wysokości starego kościółka. Przez Stary Ujazd przepływa potok o nazwie Jordan. Nazwa została nadana przez pielgrzymów wędrujących tędy na Górę Świętej Anny. Skręcamy w prawo i jedziemy około 300 m drogą do najbliższego skrzyżowania.
31.7 km, 2:15 Stary Ujazd - skrzyżowanie.
4.5 - Stary Ujazd - Ferdynand - Machova - Miejsce Kłodnickie
6,6 km 0:25 h
31.7 km, 2:15 Stary Ujazd - skrzyżowanie. Skręcamy w lewo, w bitą drogę (drogowskaz: Ferdynand 1 km). Pokonujemy niewielkie wzniesienie, dojeżdżamy do skrzyżowania w sąsiedztwo zabudowań byłego PGR.
33.1 km Ferdynand - skrzyżowanie obok transformatora. W miejscu, gdzie główna droga skręca ostro w prawo, my odbijamy również w prawo, i jedziemy zarośniętą drogą prowadzącą wzdłuż linii energetycznej. Droga omija zabudowania folwarku. Po około 400 m na skrzyżowaniu z "czarną" bitą drogą, skręcamy w lewo. Szeroką drogą kierujemy się na południowy zachód, do drogi asfaltowej.
35.2 km Spółdzielnia Owocowa - Warzywna Sławięcice. Przecinamy drogę asfaltową i jedziemy wzdłuż płotu okalającego przetwórnię. Na skrzyżowaniu (po około 750 m) jedziemy prosto (porzucając główną drogę), czyli w kierunku lasu. W lesie również jedziemy prosto aż do drogi asfaltowej. W drogę asfaltową skręcamy w prawo. Dojeżdżamy do Miejsca Kłodnickiego. Po prawej mijamy bar, po lewej przystanek MZK, i zaraz za przystankiem dojeżdżamy do skrzyżowania.
38.3 km, 2:40 Miejsce Kłodnickie - ul. Czajki.
4.6 - Miejsce Kłodnickie - Lenartowice - Kędzierzyn, PKP
7,1 km 0:30 h
38.3 km, 2:40 Miejsce Kłodnickie - ul. Czajki. Na skrzyżowaniu (bezpośrednio przed sklepem Aldi) skręcamy w lewo (w ul. Czajki). Droga ma początkowo asfaltową nawierzchnię, potem zamienia się w gruntową przecinkę leśną (przy wjeździe do lasu jedziemy prosto). W lesie staramy się trzymać głównej drogi, prowadzącej na południowy zachód. Chociaż możemy mieć wątpliwości, którędy pojechać to wszystkie drogi sprawiające wrażenie drogi głównej prowadzą do Lenartowic. Dlatego szczegółowego opisu nie będę przytaczał. Po wyjeździe z lasu kierujemy się do widocznych zabudowań.
41.6 km Lenartowice - ul. Nałkowskiej. W drogę asfaltową skręcamy w lewo, na głównym skrzyżowaniu osiedla również skręcamy w lewo (w ul. Nowomiejską). Mijamy most na Kłodnicy i po kilkuset metrach docieramy do głównej arterii Kędzierzyna.
42.4 km Lenartowice - ul. Przyjaźni. Na skrzyżowaniu skręcamy w prawo i główną ulicą (ul. Przyjaźni, potem Aleją Jana Pawła II, duży ruch samochodowy!) dojeżdżamy do dworca PKP.
45.4 km, 3:10 Kędzierzyn dw. PKP.
Modyfikacje trasy
Wariant trekkingowy - terenowy odcinek trasy na odcinku Granica - Czarnocin - Olszowa - Zimna Wódka - Stary Ujazd - pokonujemy drogą asfaltową.
12.3 km Granica skrzyżowanie. Na skrzyżowaniu w Granicy skręcamy w prawo. Dojeżdżamy do drogi asfaltowej (skręcamy w lewo).
14.2 km Czarnocin - Dol. Łąckiej Wody (16.3 km trasy głównej). Na skrzyżowaniu jedziemy prosto. Rozpoczynamy dość stromy podjazd, droga skręca w prawo, jedziemy równolegle do autostrady.
17.0 km Olszowa - skrzyżowanie (20.0 km trasy głównej). Jedziemy prosto (drogowskaz: Ujazd). Przez Olszową jedziemy główną drogą.
18.1 km Olszowa - kościółek drewniany (21.1 km trasy głównej). Jedziemy główną drogą.
19.4 km Skrzyżowanie na łuku drogi. W prawo możemy pojechać do Klucza (odległość około 1.2 km).
Jedziemy główna drogą, aż miniemy wiadukt nad nieczynną linią kolejową. Na skrzyżowaniu w Zimnej Wódce skręcamy w prawo (kierunek: Ujazd) i zjeżdżamy w dół miejscowości.
22.0 km Zimna Wódka - kościółek drewniany (26.6 km trasy głównej). Jedziemy główną drogą. W miejscowości Stary Ujazd na drugim skrzyżowaniu w prawo odnajdujemy drogowskaz Ferdynand 1.
25.3 km Stary Ujazd - skrzyżowanie (31.7 km trasy głównej). Dalej jedziemy zgodnie z opisem trasy głównej.
(Kilometraż trasy asfaltowej ma charakter orientacyjny). |
|
|
Arrane |
Wysłany: Pią 23:40, 25 Sty 2008 Temat postu: Trasa 5 - Góra Św. Anny - trasa dla ambitnych |
|
Trasa 5 - Góra Św. Anny - trasa dla ambitnych
Kędzierzyn - Raszowa - Januszkowice (stawy) - Zdzieszowice - Żyrowa - Góra Św. Anny - Leśnica - Poręba - Lichynia - Łąki Kozielskie - Kędzierzyn
50,0 km 3:30 h
Dedykowany rower: MTB
Nawierzchnia: Drogi asfaltowe 20%, Utwardzone drogi gruntowe 70%, trudno przejezdne odcinki dróg gruntowych 10%.
Na odcinku Żyrowa - Góra Świętej Anny - Leśnica - Poręba - Lichynia terenowe odcinki trasy zaleca się pokonywać na rowerze górskim.
Stopień trudności: Wycieczka jest trudna, do pokonania jest kilka męczących terenowych podjazdów. Stopień trudności wzrasta po opadach deszczu, gdyż większość dróg gruntowych prowadzących w terenie rolniczym ma trudnowsiąkliwe gliniaste podłoże co utrudnia przejezdność szlaku. Dodatkowo niektóre odcinki szlaków prowadzą drogami rzadko uczęszczanymi, co powoduje zarastanie ścieżek w okresie wegetacyjnym.
Zgodność trasy z przebiegiem szlaków turystycznych: Trasę wycieczki częściowo poprowadzono zgodnie z następującymi odcinkami szlaków turystycznych
- Odcinek Zdzieszowice dw. PKP - Żyrowa czarny / zielony szlak turystyczny
- Odcinek Żyrowa - Rezerwat Lesisko - ścieżka przyrodnicza (znaki zielone ukośne)
- Odcinek Góra Świętej Anny - Zdzieszowice skrzyż. - czarny
- Odcinek Poręba - Rezerwat Grafik - żółty
- Odcinek Łąki Kozielskie - Kędzierzyn - żółty
5.1 - Kędzierzyn, PKP - Raszowa, kościół parafialny
8,0 km 0:30 h
0.0 km, 0:00 Bezpośrednio po wyjściu z dworca PKP skręcamy w lewo (oznakowanie żółtego szlaku) i jedziemy ulicą prowadzącą wzdłuż torów (ul. Dworcowa), po około 300 m skręcamy w prawo w ul. Puławskiego. Ulicą Puławskiego jedziemy prosto, do głównej drogi (kolejne 400 m). W ulicę Grunwaldzką skręcamy w lewo. Po przejechaniu kolejnych 500 m przecinamy obwodnicę (znak STOP), zaraz za obwodnicą mijamy rzekę Kłodnicę, Stadion Sportowy Chemika Kędzierzyn.
1.8 km Osiedle Kuźniczka - kapliczka. Na skrzyżowaniu obok kapliczki ul. Grunwaldzka skręca łukiem w prawo. Mijamy osiedle domków jednorodzinnych Kuźniczka III. Po około 500 m wjeżdżamy do kompleksu leśnego.
2.7 km Most na Kanale Gliwickim. Bezpośrednio za mostem skręcamy w lewo, w bity dukt leśny. Po około 80m skręcamy w prawo (czytelne oznaczenie szlaku) w kierunku północnym. Po około 400 m stary las ustępuje miejsca sosnowemu młodnikowi, po kolejnych kilkuset metrach przecinamy skrzyżowanie ze starym duktem Kłodnica - Cisowa, i zagłębiamy się w ponury sosnowy - świerkowy zagajnik.
4.6 km Dwa skrzyżowania. Na pierwszym skrzyżowaniu (T) skręcamy w lewo (żółty szlak), na kolejnym (niespełna 50 m) jedziemy prosto (dalej bez znaków). Po około 300 m docieramy do skraju lasu (Mogiła Powstańców), skręcamy lekko w lewo i kolejne 500 m jedziemy wzdłuż granicy lasu. Następnie odbijamy lekko w prawo (w kierunku widocznych w oddali zabudowań) i gruntową drogą docieramy do nasypu toru nieczynnej linii kolejowej. Wzdłuż toru docieramy do przejazdu, skręcamy w lewo, przejeżdżamy tor dojeżdżamy do drogi asfaltowej i zabudowań wsi.
7.1 km Raszowa. Przez wieś jedziemy główną drogą.
8.0 km, 0:30 Raszowa - kościół parafialny.
5.2 - Raszowa, kościół parafialny - Januszkowice, stawy - Zdzieszowice, przejazd kolejowy
7,4 km 0:25 h
8.0 km, 0:30 Raszowa - kościół parafialny. Bezpośrednio przed kościołem skręcamy w lewo (w ul. Kościelną). Opuszczamy wieś, jedziemy wzdłuż stawów do zabudowań hurtowni (Castrol, około 1000 m). Bezpośrednio przed zabudowaniami hurtowni skręcamy w prawo, jedziemy drogą z płyt betonowych do drogi asfaltowej, w którą skręcamy w lewo. Po kolejnych 200 m dojeżdżamy do przejazdu kolejowego.
10.4 km Januszkowice (przejazd kolejowy). Drogą asfaltową jedziemy około 400 m i skręcamy lekko w prawo w gruntowa drogę prowadzącą w kierunku stawów. Na kolejnym skrzyżowaniu również odbijamy lekko w prawo i jedziemy mniej więcej prosto (jedyną krętą ścieżką nie skręcającą do stawu). Do drogi asfaltowej (ul. Działkowa) dojeżdżamy na wysokości portierni "Kruszbetu".
11.5 km Januszkowice - Kruszbet. Drogą asfaltową (ul. Działkowa) jedziemy niespełna 50 m, po czym skręcamy w prawo w "czarną" bitą drogę, która omija stawy i okoliczne zabudowania. Po kolejnym zakręcie po prawej stronie widzimy kominy koksowni, a bardziej na wprost kościół, i mniej więcej tam się kierujemy. Dojeżdżamy po pierwszych zabudowań Zdzieszowic, ul. Wschodnią jedziemy do końca, czyli do głównej drogi.
14.4 km Zdzieszowice - ul. Chrobrego. Na skrzyżowaniu skręcamy w prawo do centrum miasta.
15.4 km, 0:55 Zdzieszowice - przejazd kolejowy (po prawej dworzec PKP).
5.3 - Zdzieszowice, przejazd kolejowy - Żyrowa - Góra Św. Anny
9,7 km 0:50 h
15.4 km, 0:55 Zdzieszowice - przejazd kolejowy (po prawej dworzec PKP). Napotykamy oznakowanie czarnego szlaku, prowadzącego do amfiteatru na Górze Świętej Anny. Przejeżdżamy tory kolejowe, jedziemy za znakami pierwszeństwa (ul. Góry Świętej Anny), po około 700 m, skręcamy w prawo w asfaltową parkową alejkę (oznakowanie szlaku jest czytelne). Przez leśny park jedziemy główną alejką aż do drogi asfaltowej prowadzącej na Górę Św. Anny (ul. Góry Świętej Anny). Dalej podążamy drogą asfaltową. Po wyjeździe z miasta docieramy do lasu i kolejnego skrzyżowania, jedziemy prosto główną drogą aż do łuku drogi asfaltowej w prawo. Na łuku drogi szlak opuszcza asfalt (jedziemy prosto) kieruje nas na drogę gruntową w kierunku amfiteatru na Górze Świętej Anny. Po przejechaniu około 400 m drogą gruntową docieramy do krzyżówki szlaków.
18.6 km Krzyżówka szlaków. Skręcamy w lewo - dalej jedziemy zgodnie z oznakowaniem szlaku zielonego. Droga gruntowa po niespełna 500 m doprowadza do skrzyżowania na skraju lasu, na skrzyżowaniu odbijamy lekko w prawo (nie skręcamy w prawo pod górę). Następny 1 km podążamy drogą gruntową prowadzącą u podnóża sadu, docieramy do wsi Żyrowa. Na pierwszym skrzyżowaniu we wsi jedziemy prosto, aż dotrzemy do główniejszej drogi asfaltowej. Tu skręcamy w prawo w kierunku kościoła parafialnego. Po około 150 m po lewej mijamy park podworski i odnowiony Pałac Gaszynów (Żyrowa od 1631 r. była siedzibą rodu Gaszyńskich - fundatorów klasztoru na Górze Świętej Anny. Siedzibą rodową od 1644 r. był pałac zbudowany w stylu wczesnobarokowym).
20.8 km Żyrowa - kościół parafialny. Na skrzyżowaniu jedziemy prosto (zgodnie z oznakowaniem ścieżki przyrodniczej - znaki zielone ukośne), droga asfaltowa powolnie wspina się pod górę. Po 150 m mijamy tablicę informująca o zbliżaniu się do rezerwatu "Lesisko". Jest to rezerwat leśny, w którym ochronie podlega buczyna sudecka z domieszką dębu i modrzewia. Wiele drzew, głównie buków kwalifikuje się do miana drzew pomnikowych. Panująca w rezerwacie duża wilgotność i żyzne podłoże sprawiają, że dobrze rozwija się tutaj roślinność niskopienna - występuje wiele gatunków roślin chronionych np. wawrzynek wilczełyko, konwalia majowa, kopytnik pospolity, bluszcz pospolity, gajowiec żółty, przytulia wiosenna. Warto zwrócić uwagę na interesujące formy krajobrazu (głębokie parowy, dolinki o stromych zboczach). Po kolejnych 300 m mijamy miejsce postojowe, potem szlaban ograniczający wjazd do lasu. Zaraz za szlabanem, skręcamy w prawo (znaki ścieżki przyrodniczej) i stromą ścieżką wspinamy się pod górę. Po około 250 m osiągamy szczyt wzniesienia, teraz parę metrów zjazdu i kolejny stromy podjazd "górską" kamienistą ścieżką. Na skraju lasu podjazd łagodnieje. Możemy dokładniej przyjrzeć się malowniczemu terenowi - pełno tu jarów, malowniczych dolinek. Po wyjeździe z lasu ścieżka skręca lekko w lewo i prowadzi do zrujnowanych zabudowań folwarku.
22.2 km Folwark "Lesisko". Przy wyjeździe z folwarku wybieramy drogę odbijającą lekko w lewo (bez znaków). Znów rozpoczynamy uciążliwy podjazd. Nie jest stromo, ale gliniaste podłoże (szczególnie po deszczu) skutecznie utrudnia podjazd polną drogą. Po około 500 m docieramy na szczyt wzniesienia, w oddali słychać warkot - to znak, że zbliżamy się do autostrady. Obejrzyjmy się do tyłu - za nami rozległy widok na dolinę Odry. Po kolejnych 600 m dojeżdżamy do siatki odgradzającej położoną w wykopie autostradę.
23.4 km Autostrada - stacja pomiarowa. Skręcamy w prawo i jedziemy wzdłuż autostrady. Po około 300m pojawia się asfalt. Przed nami w oddali położony na wzgórzu klasztor. Po kolejnych 300 m (obok boiska) mijamy miejsce postojowe, w prawo skręca niebieski szlak. Asfaltową drogą jedziemy do skrzyżowania i mostu nad autostradą.
24.5 km Góra Świętej Anny - ul. Strzelecka. Na skrzyżowaniu skręcamy w prawo i asfaltową drogą podjeżdżamy w kierunku klasztoru.
25.1 km, 1:45 Góra Świętej Anny - Rynek.
5.4 - Góra Św. Anny - Zdzieszowice, skrzyż. szlaków - Leśnica, Rynek
5,7 km 0:20 h
25.1 km, 1:45 Góra Świętej Anny - Rynek. Z Rynku kierujemy się drogą asfaltową prowadząca do Leśnicy (ul. Leśnicka). Po około 250 m skręcamy w prawo, w ul. Powstańców Śląskich. Po niespełna 100m skręcamy w lewo, w kamienistą drogę prowadząca do zajazdu - stromy odcinek zjazdu (po lewej mijamy rezerwat geologiczny - Góra Świętej Anny była stożkiem wulkanicznym, rezerwat utworzono dla ochrony odkrywki tufu wulkanicznego).
25.8 km Zajazd Pod Górą Chełmską. Obok zajazdu skręcamy w prawo, w asfaltową drogę prowadząca do Zdzieszowic. Na pobliskim (niespełna 150 m) łuku drogi odbijamy lekko w prawo. Po kolejnych 200 m zjazdu w prawo odbija droga prowadząca do Amfiteatru - oznakowanie ukośne zielone - Amfiteatr wybudowano w nieczynnym kamieniołomie w latach 1934-38, jest jednym z największych amfiteatrów w Europie. Na szczycie amfiteatru w 1955 roku odsłonięto Pomnik Czynu Powstańczego dłuta Xawerego Dunikowskiego). Otwarcia amfiteatru na świętej polskiej górze miał dokonać osobiście Adolf Hitler. W przededniu manifestacji nad Górą św. Anny nastąpiło oberwanie chmury. Następnego dnia na uroczystości nie pojawił się Hitler, tylko jego partyjny zastępca i dokonał otwarcia obiektu. Wśród zdziwionej gawiedzi rozeszła się wieść, że na Hitlera planowano zamach, a w rurach odwadniających amfiteatr umieszczone były ładunki wybuchowe, które wypchnęła woda podczas ulewy. Fakt ten spowodował nieobecność Hitlera na imprezie, natomiast 50 winnych i podejrzanych osób zrzucono ze skały na scenę amfiteatru. Mało kto wie, że w skarpie pod pomnikiem, a także pod amfiteatrem znajduje się cały zespół podziemnych korytarzy. Lepiej tam nie wchodźmy, gdyż nie są one zabezpieczone, nie są również przeznaczone do zwiedzania.
Po kolejnych około 250 m zjazdu (kostka, zakręty) dojeżdżamy do czarnego szlaku (na skrzyżowaniu skręcamy w lewo) i kontynuujemy zjazd kamienistą drogą prowadzącą malowniczą doliną Krowiaka w otoczeniu starego bukowo - świerkowego lasu.
Według miejscowej legendy na szczycie góry panował demon zła, zaś na stoku góry wypasał stado krów młody i silny pastuch. Któregoś dnia wędrowiec idący doliną zaproponował pastuchowi, aby ten poszedł na górę i pokonał złe moce. Pastuch wymawiał się obowiązkiem pilnowania krów, na co przybysz zaofiarował laskę, dzięki której chłopak zamienił krowy w pagórki i której tajemne moce mogły pomóc w pokonaniu demona. Tak więc młodzieniec spokojny o swoje krowy poszedł na szczyt góry i przepędził z niej złe moce. Młodzieniec przekonawszy się o swej cudownej sile postanowił wyruszyć w świat, by walczyć z demonami i złem. A krowy zapomniane przez młodego pastucha do dzisiaj są zaklęte w dwóch rzędach niewysokich pagórków okalających dolinę Krowiaka czekając na swego pasterza.
Główną drogą zjeżdżamy do skraju lasu i pobliskiej krzyżówki szlaków.
27.6 km Krzyżówka szlaków. Na krzyżówce skręcamy w lewo (odtąd bez znaków), po około 300 m dojeżdżamy do drogi asfaltowej na wysokości kapliczki Trzech Żołnierzy. Trochę powyżej kapliczki (niespełna 20 m) odnajdujemy przedłużenie drogi gruntowej w kierunku wschodnim. Drogą którą wybraliśmy jedziemy w kierunku wschodnim znacznie poniżej głównego grzbietu Chełmu, a widoczna nieznacznie po prawej wieża kościoła w Leśnicy nie pozwoli zboczyć z obranego kierunku. Bezpośrednio przed pierwszymi zabudowaniami Leśnicy docieramy do wyraźnego skrzyżowania na którym wybieramy drogę prowadzącą lekko w lewo. Po chwili docieramy do większego (pięciokątnego) skrzyżowania - na którym jedziemy prosto (wybieramy główną drogę), po lewej mijamy restaurację "Na szlaku" i pokonując niewielki podjazd docieramy do rynku w Leśnicy.
30.8 km, 2:05 Rynek w Leśnicy (Plac Narutowicza).
5.5 - Leśnica, Rynek - Poręba - Lichynia
9,4 km 0:50 h
30.8 km, 2:05 Rynek w Leśnicy (Plac Narutowicza). Z Rynku jedziemy prosto (ul. 1 Maja), po prawej mijamy Park Miejski, po lewej przystanek PKS i stację benzynową. Bezpośrednio za stacją benzynową (dotąd 500 m), na skrzyżowaniu skręcamy w lewo (w ul. Strzelecką). Mijamy rozlewnię piwa, ostatnie zabudowania Leśnicy i drogą o nawierzchni (kiedyś) asfaltowej wjeżdżamy na szczyt wzniesienia. Po przejechaniu kilkuset metrów droga lekko zakręca w lewo, po prawej mijamy pofałdowany krajobraz Wyżyny Śląskiej, pokonujemy kolejne wzniesienie, zbliżamy się do kolejnego łuku Starostrzeleckiej Drogi. Na wprost wznosi się Klasztor i okazały Dom Pielgrzyma na Górze Świętej Anny. Mijamy kolejny łuk drogi - tym razem w prawo i przed nami pierwsze zabudowania wsi. Mijamy dwa niewielkie skrzyżowania - w lewo odchodzą drogi gruntowa i asfaltowa, boisko po lewej i oto kolejne skrzyżowanie.
34.5 km Poręba (Góra Oliwna) - boisko. Na skrzyżowaniu zaraz za boiskiem skręcamy w drogę
gruntową w prawo (odtąd szlaki czerwony, żółty, zielony ukośny). Droga, którą poprowadzono szlak już kilkaset metrów za miejscowością jest zarośnięta, często pojawiają się głębokie kałuże. Po przejechaniu około 900 m mijamy skrzyżowanie z drogą gruntową - przecinamy je - dalej jedziemy zarośniętą drogą, a dodatkowo musimy pokonać niewielkie wzniesienie. Po przejechaniu kolejnych 400 m dojeżdżamy do niewyraźnego skrzyżowania (około 80 m za samotnym krzyżem).
35.6 km Krzyżówka szlaków. Odbijamy w prawo, w zarośniętą polną dróżkę, prowadzącą na szczyt wzniesienia (odtąd znaki żółte). Po 100 m droga staje się tragiczna, nie pozostaje nic innego tylko wdrapać się na szczyt wąwozu i skrajem pola ominąć największe chaszcze. Jak tylko skończą się krzaki, droga jest trochę lepsza - da się przejechać. Po kolejnych 100 m znowu "krzaczory", które omijamy próbując jechać skrajem pola. Potem jest już lepiej. Co prawda musimy pokonać kolejne wzniesienie, jednak droga omija kolejny pas krzaków, da się więc podjechać. Na szczycie wzniesienia droga wyraźnie się poprawia. Rozpoczynamy zjazd. Na skrzyżowaniu (T) z bardziej uczęszczaną drogą skręcamy w prawo - w kierunku lasu. Na skraju lasu skręcamy w lewo i skrajem lasu jedziemy do kolejnego skrzyżowania.
36.7 km Skrzyżowanie na skraju lasu. Na skrzyżowaniu skręcamy w prawo, do lasu (odtąd bez znaków) i rozpoczynamy stromy zjazd. Droga w lesie jest utwardzona. Po około 300 m mijamy tablicę informująca o wjeździe do rezerwatu przyrody "Grafik" (trasa 4). Ponieważ podjazd łagodnieje możemy przyjrzeć się olbrzymim grzybom porastającym niektóre drzewa (spotkać tu można flagowca olbrzymiego, grzyb chroniony, występujący na martwym drewnie. Jego niejadalne osobniki maja średnicę do 80 cm i masę do 8 kg!, pojawiają się od sierpnia do października - w takim razie co za grzyby widziałem w czerwcu???).
37.5 km Rezerwat "Grafik" - skraj lasu. Jedziemy dalej prosto polną utwardzoną (miejscami) drogą. Czereśniowa aleja doprowadza na skraj miejscowości. Po drodze mamy okazję podziwiać krajobraz doliny Odry. Prawie na skraju wsi (widoczne zabudowania) droga lekko skręca w lewo. Na skrzyżowaniu jedziemy prosto (główną drogą), na kolejnym skrzyżowaniu (T), skręcamy ostro w prawo - w kierunku wsi. Bezpośrednio przed zrujnowanymi budynkami byłego PGR, po lewej odnajdujemy asfaltową drogę, którą zjeżdżamy do skrzyżowania. Na skrzyżowaniu skręcamy w lewo, w główną drogę. Mijamy kościół (po prawej), zabytkową kapliczkę (po lewej) i zbliżamy się do kolejnego skrzyżowania.
40.2 km, 2:55 Lichynia - ul. Lompy.
5.6 - Lichynia - Łąki Kozielskie - Kędzierzyn, PKP
10,7 km 0:40 h
40.2 km, 2:55 Lichynia - ul. Lompy. Na skrzyżowaniu skręcamy w prawo. Przejeżdżamy pod wysokim wiaduktem nieczynnej linii kolejowej i asfaltową (dawno temu) polną drogą jedziemy do końca, czyli mostku.
41.7 km Mostek nad potokiem. Za mostkiem (na skrzyżowaniu) wybieramy drogę prowadzącą mniej więcej prosto (w kierunku odległych zabudowań wsi). Po około 700 m jazdy gruntową drogą dojeżdżamy do skrzyżowania. Skręcamy w prawo (tak jak bardziej wyjeżdżona droga). Po kolejnych 300 m, na skraju lasu skręcamy w lewo, w kierunku zabudowań.
43.1 km Łąki Kozielskie - Bar "U Sołtysa". Asfaltową drogą jedziemy do centrum wsi. Na skrzyżowaniu koło kościoła (450 m) skręcamy w lewo, w główną asfaltową drogę.
44.1 km Łąki Kozielskie - skraj wsi. Na skraju wsi skręcamy w prawo, w bitą drogę, prowadzącą w kierunku lasu (na skraju lasu mogiła Powstańców poległych podczas III Powstania Śląskiego). Na kolejnych leśnych skrzyżowaniach przez ponad 2 km jedziemy prosto (odtąd znaki żółte).
46.2 km Dwa skręty. Pierwszy ostro w lewo i po około 50 m skręcamy w prawo (patrz początkowy odcinek trasy).
48.2 km Most na Kanale Gliwickim. W asfaltową drogę skręcamy w prawo, do centrum miasta.
49.1 km Kuźniczka - kapliczka. Do dworca PKP jedziemy ulicami: Grunwaldzką, Puławskiego, Dworcową.
50.9 km, 3:35 Kędzierzyn dw. PKP. |
|
|
Arrane |
Wysłany: Pią 23:36, 25 Sty 2008 Temat postu: Trasa 3 - Góra Św. Anny - trasa północna |
|
Trasa 3 - Góra Św. Anny - trasa północna
Strzelce Op. - Księży Las - Komorniki - Olszowa - Wapienniki - Boże Oko - Czarnocin - Poręba - Góra Św. Anny - Ligota Górna - Ligota Dolna - Dąbrówka - Kamień Śląski
42,0 km 3:30 h
Dedykowany rower: MTB
Nawierzchnia: W zdecydowanej większości utwardzone drogi gruntowe, kilka krótkich odcinków asfaltowych (najdłuższy Ligota Dolna - Dąbrówka - 2,8 km).
Stopień trudności: Na trasie wycieczki kilka odcinków ma charakter czysto "górskich", na których niektóre osoby mogą mieć pewne problemy z podjazdami, czy nawet zjazdami.
Zgodność trasy z przebiegiem szlaków turystycznych: Trasę wycieczki częściowo poprowadzono zgodnie z następującymi odcinkami szlaków turystycznych:
- Odcinek Strzelce Op. - Olszowa - szlak żółty.
- Odcinek Olszowa - Góra Św. Anny, z pominięciem krótkiego odcinka obok Bożego Oka - szlak czerwony.
- Odcinek Góra Św. Anny - Ligota Górna - odcinkami szlak niebieski
3.1 - Strzelce Opolskie - Księży Las - Komorniki - Olszowa
8,9 km 0:45 h
0,0 km, 0:00 Naszą wycieczkę rozpoczynamy spod dworca PKP w Strzelcach Opolskich. Kierujemy się w lewo, ale po kilkunastu metrach skręcamy w prawo. Jedziemy wzdłuż Zakładu Karnego ul. K. Miarki, dojeżdżamy do Pl. Kopernika, skręcamy w lewo w ul. B. Chrobrego. Na skrzyżowaniu z ul. Marka Prawego skręcamy w prawo. Po chwili po prawej mijamy sklep rowerowy.
1,1 km Jesteśmy na skrzyżowaniu ul. M. Prawego i Krakowskiej. Skręcamy w prawo, ale już po około 10 m odbijamy w lewo w ul. J. Rychla (uwaga, ul. Krakowska to główna droga Wrocław - Opole - Katowice, stąd nasilenie ruchu samochodowego jest znaczne i należy na niej uważać!). Szukamy żółtych oznakowań szlaku turystycznego, które będą nas przez jakiś czas prowadzić. Wjeżdżamy do parku miejskiego, skręcamy w lewo.
2,8 km Skrzyżowanie na wylocie z parku. Jedziemy dalej prosto drogą wzdłuż drzew.
3,9 km Po lewej stronie mijamy ruiny wieży z XIX wieku.
5,4 km Leśne skrzyżowanie. Żółty szlak biegnie dalej prosto lekko po skosie w lewą stronę, ale ta droga jest zarośnięta i zupełnie nieprzejezdna. Skręcamy więc w lewo i po kilkunastu metrach skręcamy w prawo w polną drogę (a może na pole?). Dalej jedziemy skrajem pola wzdłuż linii drzew, pomiędzy którymi biegnie żółty szlak.
6,2 km Koniec przedzierania się przez pole. Docieramy do drogi, którą jedziemy dalej prosto. Po prawej stronie widać zabudowania tzw. Księżego Lasu. 200 metrów dalej po prawej mijamy dużą wiatę do przechowywania słomy.
7,1 km Komorniki. Docieramy do zabudowań byłego PGR. Skręcamy w prawo.
8,2 km Przed nami autostrada, kierujemy się więc na wiadukt by przeprawić się na drugą stronę. Za wiaduktem kierujemy się w stronę widocznych już zabudowań wsi Olszowa.
8,9 km, 0:45 Olszowa, skrzyżowanie. Po lewej stronie mijamy zabytkowy drewniany kościółek z 1748 roku.
3.2 - Olszowa - Wapienniki - Boże Oko - Czarnocin
4,6 km 0:25 h
8,9 km, 0:45 Olszowa, skrzyżowanie. Skręcamy w lewo i jedziemy drogą asfaltową, ale już po 200 metrach przed lasem odbijamy w prawo.
9,7 km Mijamy zabudowania gospodarcze, za którymi skręcamy w lewo.
10,0 km Dojeżdżamy do drogi, którą prowadzi czerwony szlak. W tym miejscu opuszczamy żółty szlak, który skręca w lewo w stronę Wapienników. My skręcamy w prawo i jedziemy dalej trzymając się tym razem czerwonego szlaku. Po chwili wjeżdżamy do lasu.
10,7 km Przecinamy drogę asfaltową. Jest to dobre miejsce na krótki odpoczynek. Znajdują się tutaj ławeczki i stoliki, a nawet stojak na rowery! Po prawej widzimy tablicę informującą, że wjeżdżamy na teren rezerwatu Boże Oko.
12,0 km Duże leśne skrzyżowanie. Z boku po lewej widzimy kolejną tablicę informacyjną o rezerwacie. Jedziemy dalej prosto, ale po około 150 metrach docieramy do małego skrzyżowania, na którym opuszczamy na chwilę czerwony szlak i skręcamy w lewo.
12,3 km Kapliczka Boże Oko. Spod kapliczki skręcamy lekko w prawo i jedziemy dość ostro wąską ścieżką w dół. Po wyjechaniu z lasu z prawej strony dochodzi ponownie czerwony szlak. Mijamy mały potoczek i docieramy do drogi asfaltowej. Skręcamy w prawo, a na pierwszym skrzyżowaniu skręcamy w lewo i jedziemy do góry w stronę zabudowań Czarnocina.
13,5 km, 1:10 Czarnocin (Czarnosin). Po prawej mijamy ostatnie zabudowania i na skrzyżowaniu z kapliczką skręcamy w lewo.
3.3 - Czarnocin - Poręba - Góra Św. Anny
5,9 km 0:40 h
13,5 km, 1:10 Czarnocin (Czarnosin). Po prawej mijamy ostatnie zabudowania i na skrzyżowaniu z kapliczką skręcamy w lewo. Po około 200 metrach kończy się asfalt. Skręcamy w prawo i jedziemy drogą pod topolami.
14,0 km Skręcamy w lewo zgodnie z oznakowaniem szlaku czerwonego. Po kilkudziesięciu metrach droga staje się coraz mniej przejezdna. Na najbardziej zarośniętym odcinku do wyboru mamy więc pole po lewej stronie albo... pole po prawej stronie, a prawdziwi "twardziele" mogą próbować się zmierzyć z zarośniętą drogą, ale uwaga! - na drodze są wąskie koleiny, które zamieniły się w głębokie rowy z błotem i wodą, a ponieważ droga jest zarośnięta, stąd możemy je odkryć dopiero jak się w nie wpakujemy . Patrząc prosto lekko po prawej stronie widać już Górę Św. Anny.
15,2 km Z lewej strony dochodzi żółty szlak. Skręcamy w prawo. Przejezdność dalszej drogi w dużej mierze zależy od pory roku i lokalnych rolników, więc nie bądźmy zdziwieni gdy czasami będziemy musieli zsiąść z roweru i np. omijać jakieś powalone drzewa. Cały czas kierujemy się prosto.
16,5 km Poręba (Górna). Docieramy do drogi asfaltowej, skręcamy w lewo. Po około 200 metrach odbijamy w prawo. Po chwili rozpoczynamy krótki, ale bardzo szybki zjazd drogą asfaltową. Uwaga! nie rozpędzajmy się zbytnio - przed nami dwa ostre zakręty!
17,2 km Poręba (Dolna). Docieramy do głównej drogi asfaltowej i podobnie jak to miało miejsce wcześniej skręcamy w lewo, ale po około 320 metrach na wysokości kościoła odbijamy w prawo i rozpoczynamy podjazd na Górę Św. Anny. Na początek czekają nas tzw. końskie schody.
18,8 km Droga, którą jedziemy przechodzi w asfalt. Po lewej stronie mijamy ołtarz papieski.
19,1 km Skrzyżowanie. Po lewej widać Dom Pielgrzyma, na wprost u góry widać kościół. My skręcamy w prawo.
19,4 km, 1:50 Góra Św. Anny, rynek. Po lewej stronie widać pomnik ku czci Papieża oraz wieże kościoła (Bazylika św. Anny).
3.4 - Góra Św. Anny - Ligota Górna - Ligota Dolna
10,7 km 0:50 h
19,4 km, 1:50 Góra Św. Anny, Rynek. Porzucamy czerwony szlak, kierujemy się główną drogą w kierunku Zdzieszowic. Po 220 metrach skręcamy w prawo w brukowaną drogę w stronę pomnika. Czeka nas teraz szybki zjazd. Bruk przechodzi w drogę z kamieni, przy szybkim zjeździe przydają się amortyzatory! Ale nie rozpędzajmy się za bardzo, gdyż...
20,0 km Schody. Schodzimy lub zjeżdżamy i kierujemy się w stronę pomnika. Od pomnika kierujemy się w lewo, mijamy kolejne schody i docieramy do miejsca, w którym wydaje się, że kończy się droga. W prawo w dół po schodach dotarlibyśmy do amfiteatru, my kierujemy się jednak dalej prosto, wjeżdżamy wąską ścieżką (sam wjazd może być trochę zarośnięty) w las i rozpoczynamy zjazd na krawędzi urwiska. Nie rozpędzajmy się jednak, czeka nas kilka zakrętów, a i ścieżka jest wąska i w dół urwiska jest kilka metrów! Pod koniec jedziemy wzdłuż kilkunastu starych schodów.
20,4 km Docieramy do drogi brukowanej. W prawo do góry odchodzi droga do amfiteatru. My także skręcamy w prawo, ale kierujemy się drogą brukowaną w dół.
20,7 km Koniec zjazdu. Mijamy stary mostek nad kanałem burzowym, wjeżdżamy na drogę z czarnym szlakiem, skręcamy w lewo, ale po 40 metrach odbijamy w prawo i rozpoczynamy podjazd. Wprawni "górale" nie powinni mieć problemów, nawet na skalnych progach tzw. końskich schodów pod koniec podjazdu.
21,0 km Mijamy zwalone drzewo (odkąd pamiętam zawsze tam było) i kończymy podjazd. Po kilkudziesięciu metrach skręcamy w prawo.
21,2 km Dotarliśmy do amfiteatru od góry od strony widowni. W dole widać scenę, nad nią na skalnym urwisku stoi pomnik Czynu Powstańczego. Jedziemy dalej prosto, wjeżdżamy w las i rozpoczynamy krótki zjazd. Dojeżdżamy do drogi wyłożonej kamieniami, skręcamy w lewo. Jedziemy teraz w górę małego wąwozu.
21,9 km Skrzyżowanie na skraju lasu na wylocie z wąwozu. Skręcamy w lewo, po chwili zagłębiamy się ponownie w las. Cały czas do góry. Po wyjeździe z lasu kierujemy się prosto w kierunku widocznej na wprost małej kapliczki.
22,2 km Przed kapliczką skręcamy w prawo i wjeżdżamy na drogę asfaltową, na której skręcamy ponownie w prawo. Teraz po lewej stronie widzimy autostradę, nad którą przewieszona jest czerwona kładka, która jak na razie jest wyłączona z użytku...
22,9 km Dojeżdżamy do głównej drogi z Góry Św. Anny do Wysokiej. Skręcamy w lewo i po 200 metrach wjeżdżamy na wiadukt nad autostradą. Za wiaduktem skręcamy zaraz w lewo i kierujemy się ponownie w stronę czerwonej kładki, z tym, że już po drugiej stronie autostrady. Mijamy kładkę i jedziemy w stronę widocznego nadajnika radiowo-telewizyjnego. Po prawej widać resztki wiatraku holenderskiego.
24,4 km Mijamy nadajnik, asfalt przechodzi w drogę polną. Po około 200 metrach skręcamy w lewo w stronę lasu.
24,8 km Wjeżdżamy do lasu. Odnajdujemy niebieski szlak, którym będziemy przez kilka kilometrów teraz jechać. Rozpoczynamy zjazd, ale nie rozpędzajmy się!
25,1 km Uwaga na to miejsce! Zgodnie z oznakowaniem niebieskiego szlaku odbijamy lekko w prawo!
25,5 km Leśne skrzyżowanie. Jedziemy dalej prosto zgodnie z niebieskim szlakiem. Po chwili rozpoczynamy zjazd bardzo przyjemną drogą szutrową. Po około 1,5 km wyjeżdżamy z lasu, szuter przechodzi w asfalt. Osiągamy pierwsze zabudowania Ligoty Górnej.
27,2 km Ligota Górna, skrzyżowanie. Opuszczamy niebieski szlak, który skręca w prawo. My skręcamy w lewo. Ten odcinek pojedziemy drogą asfaltową.
29,0 km Odbijamy lekko w lewo w drogę szutrową. Dojeżdżamy do pierwszych zabudowań Ligoty Dolnej. Szuter przechodzi w asfalt. Z lewej dochodzi zielony szlak. Jedziemy ul. Romantyczną. Na skrzyżowaniu z ul. Wiejską skręcamy w prawo.
30,1 km, 2:40 Ligota Dolna, skrzyżowanie z główną drogą Strzelce Opolskie - Gogolin.
3.5 - Ligota Dolna - Dąbrówka - Kamień Śląski
11,8 km 0:50 h
30,1 km, 2:40 Ligota Dolna, skrzyżowanie z główną drogą Strzelce Opolskie - Gogolin. Skręcamy w lewo. Po 600 metrach w prawo odchodzi droga na Izbicko. My jedziemy dalej prosto.
32,9 km Dąbrówka, skrzyżowanie. Jedziemy dalej prosto, ale po około 100 metrach skręcamy w prawo w polną drogę. Mijamy ostatnie zabudowania. Przed nami widać szczyt Szpicy.
34,6 km Wjeżdżamy do lasu. Jedziemy dalej prosto.
35,3 km Ważne skrzyżowanie! Skręcamy w prawo. Od tej pory jedziemy praktycznie cały czas prosto.
37,1 km Duże leśne skrzyżowanie. Z lewej strony polanka. Nadal jedziemy prosto, mimo tego, że główna droga skręca w prawo! Po około 500 metrach wyjeżdżamy z lasu i dalej jedziemy na skraju lasu i pola. Po prawej widoczna betonowa wieża obserwacyjna.
38,3 km Dojeżdżamy do końca lasu. Droga, którą przyjechaliśmy skręca w prawo. My natomiast skręcamy w lewo w niewyraźną leśną ścieżkę.
38,7 km Leśne skrzyżowanie. Skręcamy w prawo, po chwili wyjeżdżamy z lasu. Z prawej strony widać zabudowania wsi Siedlec, po lewej widoczne są już natomiast zabudowania Kamienia Śląskiego.
39,2 km Dojeżdżamy do niewielkiej drogi asfaltowej, skręcamy w lewo. Po chwili wjeżdżamy na teren byłego lotniska wojskowego. Jedziemy pasem startowym, przecinamy go w poprzek i kierujemy się w stronę widocznych zabudowań.
41,9 km, 3:30 Kamień Śląski, centrum. Po lewej stronie widać kościół św. Jacka. Skręcając w prawo dojeżdżamy pod zabytkowy pałac z XVII/XVIII wieku. (Sanktuarium Św. Jacka - cel naszej wycieczki. Po wielu latach dewastacji w 1990 roku rozpoczęto odbudowę zamku, by ostatecznie 14 sierpnia 1994 r. w 400-rocznicę kanonizacji Św. Jacka oddać go do użytku. Aktualnie mieści się tutaj Centrum Kultury i Nauki Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego. Teren sanktuarium - kaplica i park - są dostępne dla zwiedzających codziennie oprócz poniedziałków w godz. 8.00 - 20.00. W kaplicy w niedzielę i święta o godz. 11.30 odprawiana jest msza św. Na terenie parku obowiązuje zakaz jazdy rowerem. Znajduje się tutaj także Restauracja Zamkowa, w której można się posilić lub czegoś napić. Obok bramy wjazdowej ustawiono także gablotę ze zdjęciami ilustrującymi stan obiektu przed i po odbudowie oraz przedstawiającymi historię zamku i kaplicy. Wstęp na teren sanktuarium jest bezpłatny). Tutaj kończymy naszą wycieczkę.
Modyfikacje trasy
Góra Św. Anny - Wysoka, wiadukt
Z rynku na Górze Św. Anny możemy pojechać ulicą w kierunku Wysokiej, aż do wiaduktu nad autostradą, gdzie nastąpi ponowne połączenie z opisaną trasą. Ominiemy wtedy jeden z trudniejszych odcinków opisywanej trasy (zjazd do pomnika i przejazd nad amfiteatrem), a sam przejazd skróci nam się o około 3 km.
Z pominięciem Ligoty Górnej
Na skrzyżowaniu leśnych dróg na 25,1 km można także pojechać prosto zielonym szlakiem, którym dotrzemy bezpośrednio do Ligoty Dolnej z pominięciem Ligoty Górnej. Odcinek ten został opisany przy trasie nr 1. |
|
|
Arrane |
Wysłany: Pią 23:29, 25 Sty 2008 Temat postu: Trasa 2 - Góra Św. Anny - trasa południowo-zachodnia |
|
Trasa 2 - Góra Św. Anny - trasa południowo-zachodnia
Zdzieszowice - Żyrowa - Oleszka - Góra Św. Anny - Leśnica - Krasowa - Raszowa - Kłodnica - Kędzierzyn
32,0 km 2:00 h
Dedykowany rower: MTB, trekking* (*-modyfikacja trasy)
Nawierzchnia: Drogi asfaltowe 30%, Utwardzone drogi gruntowe 70%
Na odcinku Oleszka - Góra Św. Anny - Leśnica terenowe odcinki trasy zaleca się pokonywać na rowerze górskim.
Stopień trudności: Wycieczka jest niezbyt trudna, chociaż terenowy podjazd na Górę Świętej Anny może sprawić trochę trudności.
Zgodność trasy z przebiegiem szlaków turystycznych: Trasę wycieczki częściowo poprowadzono zgodnie z następującymi odcinkami szlaków turystycznych
- Odcinek Zdzieszowice dw. PKP - Żyrowa - Oleszka czarny / zielony szlak turystyczny
- Odcinek Góra Świętej Anny - Leśnica - Raszowa - Kłodnica - niebieski
2.1 - Zdzieszowice, PKP - Żyrowa - Oleszka
7,3 km 0:25 h
0.0 km, 0:00 Po wyjściu z dworca PKP jedziemy wzdłuż torów (zgodnie z oznaczeniem czarnego szlaku) do skrzyżowania, na którym skręcamy w prawo (w ul. Góry Świętej Anny), przejeżdżamy tory kolejowe. Kolejne 700 m jedziemy główną drogą.
0.9 km Szlak odbija lekko w prawo, w asfaltową parkową alejkę (oznakowanie jest czytelne). Przez leśny park jedziemy do drogi asfaltowej prowadzącej na Górę Św. Anny (ul. Góry Świętej Anny). Drogą asfaltową jedziemy prosto ignorując kolejne skrzyżowania. Po wyjeździe z miejscowości (już w lesie) dojeżdżamy do wyraźnego łuku drogi asfaltowej w prawo. Tutaj opuszczamy drogę (jedziemy prosto) i drogą gruntową jedziemy jeszcze około 400 m do niewyraźnego skrzyżowania (i słabo oznakowanej krzyżówki szlaków, jeszcze przed skrajem lasu).
3.4 km Krzyżówka szlaków. Skręcamy w lewo - dalej jedziemy zgodnie z oznakowaniem szlaku zielonego. Droga gruntowa po niespełna 500 m doprowadza do skrzyżowania na skraju lasu, na skrzyżowaniu odbijamy lekko w prawo (nie skręcamy w prawo pod górę). Następny 1 km podążamy drogą gruntową prowadzącą u podnóża sadu, docieramy do skraju wsi Żyrowa (przedszkole z placem zabaw). Na pierwszym skrzyżowaniu we wsi jedziemy prosto, aż dotrzemy do główniejszej drogi asfaltowej. Tu skręcamy w prawo w kierunku kościoła parafialnego. Po około 150 m po lewej mijamy park podworski i odnowiony Pałac Gaszynów (Żyrowa od 1631 r. była siedzibą rodu Gaszyńskich - fundatorów klasztoru na Górze Świętej Anny. Siedzibą rodową od 1644 r. był pałac zbudowany w stylu wczesnobarokowym). Hrabia Antoni Gaszyn, zwany Mocnym pod koniec życia często rozmyślał o latach, które minęły, i zdał sobie sprawę, że uczynił więcej zła niż dobra. Zdawał sobie sprawę jak bardzo dawał się we znaki pracowitym mieszkańcom jego dóbr. Postanowił więc zbudować na pobliskiej Górze Świętej Anny Kalwarię według wzoru jaki narysował podczas pobytu w Jerozolimie. Niestety dzieła swego nie dokończył. Jego synowi, który wcale nie był dużo lepszym człowiekiem, kiedyś przyśnił się ojciec i prosił go o kontynuowanie swojego dzieła, gdyż tylko modlitwy pątników mogą zapewnić spokój ich duszom. Młody hrabia spełnił wolę ojca, jednak legenda mówi, że ród Gaszynów nadal nie zaznał wiecznego spokoju a ich dusze będą się plątać po ziemi jeszcze przez wiele wieków.
5.6 km Żyrowa - kościół parafialny (kościół św. Mikołaja z około 1300 r., we wnętrzu obrazy Franciszka Sebastiana. W kościele zachowało się wczesnogotyckie prezbiterium , nakryte sklepieniem krzyżowo - żebrowym, przypominające rozwiązania stosowane w kościołach cysterskich). Na skrzyżowaniu obok kościoła szlak skręca w lewo, w drogę prowadzącą wzdłuż zniszczonych zabudowań gospodarczych Pałacu Gaszynów. Po około 250 m zielony szlak odbija w prawo, przecinamy kolejną drogę i gruntową, często błotnistą drogą polną (szlaki: czerwony i zielony) stopniowo nabierając wysokości docieramy do kolejnej miejscowości.
7.3 km, 0:25 Oleszka - Leśnictwo.
2.2 - Oleszka - Góra Św. Anny
5,1 km 0:30 h
7.3 km, 0:25 Oleszka - Leśnictwo. Na skrzyżowaniu obok siedziby leśnictwa skręcamy w prawo w asfaltową drogę prowadzącą dość stromo pod górę (bez znaków). Po opuszczeniu wsi nawierzchnia drogi stopniowo psuje się, jednak cały czas droga jest utwardzona. Po wjeździe do lasu podjazd staje się trudniejszy i kolejne kilkaset metrów pokonujemy wykorzystując "babcine biegi". Przejeżdżamy mostem nad nowo wybudowaną autostradą, skręcamy lekko w prawo (jedziemy równolegle do autostrady), po czym ponownie odbijamy w lewo, aż dotrzemy do skrzyżowania bitych dróg leśnych (i ponownie zielonego szlaku).
9.4 km Skrzyżowanie dróg leśnych. Na skrzyżowaniu skręcamy w prawo i bitą drogą pokonując kolejny podjazd docieramy na skraju lasu. Po wyjeździe z lasu kierujemy do stacji przekaźnikowej. Następnie asfaltową drogą prowadzącą mniej więcej równolegle do autostrady docieramy do skrzyżowania w Wysokiej. Po lewej mijamy murowany wiatrak (wiatrak w stylu holenderskim z połowy XIX w., w okresie III powstania śląskiego stanowił punkt oporu zamykający dostęp do Góry Św. Anny).
11.5 km Wysoka - most nad autostradą. W główną drogę skręcamy w prawo, przejeżdżamy nad autostradą i pokonując kolejny dzisiaj podjazd, asfaltową drogą (ul. Strzelecka) docieramy do Rynku na Górze Świętej Anny.
12.4 km, 0:55 Góra Św. Anny - Rynek.
2.3 - Góra Św. Anny, Rynek - Leśnica, Rynek
3,9 km 0:10 h
12.4 km, 0:55 Góra Świętej Anny - Rynek. Z Rynku wracamy w kierunku Strzelec, lecz po 50 m na łuku drogi jedziemy prosto (ul. Jana Pawła II), mijamy Grotę Lurdzką (po prawej), docieramy do skrzyżowania, na którym odbijamy w prawo, na kolejnym skrzyżowaniu odbijamy lekko w lewo (po prawej stronie zostawiając Dom Pielgrzyma). Po chwili asfalt się kończy a droga gruntowa, którą jedziemy stromo opada w dół. Po krótkim zjeździe dla równowagi czeka nas niewielki podjazd i docieramy do pasa drzew i szerokiej alei drogi krzyżowej.
13.9 km Kapliczka Szymon Cyrenejczyk. W aleję drogi krzyżowej skręcamy w lewo (szlak niebieski poprowadzi nas do Kłodnicy). Jeśli niebieskim szlakiem pojedziemy pod górę to po około 500m dojedziemy do dawnego Domu Polskiego, na terenie, którego obecnie mieści się muzeum czynu powstańczego. W muzeum znajduje się największa na Śląsku ekspozycja powstańczych pamiątek, broni, dokumentów oraz mundurów. Po przejechaniu niespełna 300 m (na wysokości kapliczki Przyjęcie Krzyża) niebieski szlak odbija ostro w prawo i po kilkuset metrach doprowadza do głównej drogi asfaltowej, którą kontynuujemy zjazd w kierunku Leśnicy. Po kolejnych 800 m zjazdu docieramy do skrzyżowania na którym odbijamy lekko w prawo i kontynuujemy zjazd do kolejnego skrzyżowania.
15.9 km Leśnica - skrzyżowanie. Na skrzyżowaniu jedziemy w lewo (zgodnie ze znakami pierwszeństwa) i po kilkuset metrach osiągamy Rynek w Leśnicy.
16.3 km, 1:05 Leśnica - Rynek.
2.4 - Leśnica, Rynek - Rokicie - Raszowa, PKP
6,8 km 0:25 h
16.3 km, 1:05 Leśnica - Rynek. Na Rynku figura św. Jana Nepomucena. Kult św. Jana Nepomucena należy do najpospolitszych w Polsce. Ponad kilkaset jego figur można spotkać na drogach polnych. Święty był bardzo uniwersalny, gdyż czczono go jako patrona mostów, podróżnych, orędownika chroniącego od powodzi, czy jako patrona dobrej i szczerej spowiedzi. Właśnie w roli męczennika Sakramentu Pokuty przedstawiany jest najczęściej - tak jak święty na Rynku w Leśnicy występuje w stroju kapłańskim, z pięcioma gwiazdkami nad głową, z krzyżem w ręku i palcem na ustach na znak milczenia (tutaj symbol milczenia zastąpiono palmą - symbolem męczeństwa).
Na Rynku skręcamy w prawo, po około 100 m na placu Marka, zaraz za kościołem (kościół pod wezwaniem Św. Trójcy, wzmiankowany w 1257r. Obecna barokowa budowla pochodzi z XV w. W kościele znajduje się kaplica rodu Schlewitzów oraz gotycki portal prowadzący do starej zakrystii) opuszczamy główną drogę, jedziemy prosto (ul. Kościelną). Na kolejnym skrzyżowaniu (kolejne 300 m) opuszczamy główną drogę i jedziemy prosto (ul. Stawową). Po kolejnych 300 m mijamy następne skrzyżowanie (znowu jedziemy prosto), na wysokości ostatnich zabudowań miasteczka asfalt się kończy i drogą gruntową prowadzącą wzdłuż potoku Cedron podążamy w kierunku południowym. Po kolejnych 500 m szlak odbija w prawo na uszkodzony mostek. My jedziemy prosto aż do widocznych z oddali zabudowań.
18.0 km Zabudowania folwarczne (były PGR Pokój). Na skrzyżowaniu skręcamy w prawo w drogę
asfaltową, przejeżdżamy mostek nad potokiem, docieramy do zabudowań folwarcznych. Po niespełna
100 m (bezpośrednio przed ogrodzonym placem postojowym byłego PGR) skręcamy w lewo w drogę gruntową na której odnajdujemy oznakowanie niebieskiego szlaku. Droga prowadzi w kierunku południowym, potem południowo - zachodnim (niestety w polu oznakowanie szlaku jest stosunkowo rzadkie). Zaraz za byłym PGR'em droga jest trudno-przejezdna (jest zarośnięta lub zaorana). Szlak prowadzi mniej więcej równolegle do linii energetycznej (po około 500m odbija lekko w prawo). Jednak już po przejechaniu około 1 km i minięciu kolejnych skrzyżowań (na których jedziemy prosto) droga jest bardziej uczęszczana, a na skraju wsi (Rokicie) pojawia się asfalt. Docieramy do skrzyżowania.
20.1 km Rokicie - skrzyżowanie, kapliczka. Na skrzyżowaniu skręcamy w lewo (szlak oznakowano czytelnie). Po kilkuset metrach jazdy asfaltową drogą ciągła zabudowa wsi się kończy a zaraz za wolnostojącym budynkiem (posesja nr 5) docieramy do polnej drogi prowadzącej w prawo.
20.9 km Skręcamy w prawo w drogę gruntową. Po około 300 m na kolejnym skrzyżowaniu odbijamy lekko w lewo, a po kolejnych 250 m skręcamy ostro w prawo w kolejną drogę gruntową (oznakowanie co prawda zostało odnowione jednak znaków czasami trzeba wypatrywać). Zaraz za płotem cmentarza przecinamy skrzyżowanie z drogą asfaltową, jedziemy prosto do kolejnej drogi asfaltowej. W ul. Dworcową skręcamy w prawo, dojeżdżamy do torów i przystanku PKP.
23.1 km, 1:30 Raszowa - przystanek PKP.
2.5 - Raszowa, PKP - Kłodnica - Kędzierzyn, PKP
8,6 km 0:30 h
23.1 km, 1:30 Raszowa - przystanek PKP. Bezpośrednio za przejazdem kolejowym skręcamy w lewo, w szeroką przecinkę leśną (jedziemy niebieskim szlakiem). Droga, którą wybraliśmy prowadzi równolegle do torów. Po około 350 m szlak skręca łukiem w lewo, po przejechaniu kolejnych 500 m szlak skręca w niewyraźną leśną ścieżkę. My jedziemy prosto do najbliższego skrzyżowania (około 250 m), na którym skręcamy w prawo, w szeroką przecinkę leśną. Nie znakowaną drogą jedziemy około 800 m (do drugiego pełnego skrzyżowania). Na skrzyżowaniu skręcamy w lewo (odnajdując zagubiony szlak). Jeśli opisu nie zapamiętamy nie musimy się przejmować - obie przecinki doprowadzą do dróg asfaltowych prowadzących do Kłodnicy. Zgodnie z oznakowaniem szlaku bitą drogą docieramy do drogi asfaltowej nieopodal Kanału Gliwickiego i działek w Kłodnicy.
26.8 km Kłodnica - leśniczówka. W drogę asfaltową skręcamy w prawo, a na pobliskim skrzyżowaniu (150 m) jedziemy łukiem w lewo (do "Centrum"), przejeżdżamy most na Kanale Gliwickim. Przez Kłodnicę jedziemy prosto (ul. Kłodnicka), mijamy tunel pod torami kolejowymi, pokonujemy niewielkie wzniesienie aż dojedziemy do mostku na Kanale Kłodnickim.
28.4 km Kłodnica - Lewiatan Market. Kolejny odcinek trasy wiedzie wzdłuż kanału Kłodnickiego. Kanał wybudowano w latach 1792-1812, łączył Gliwice z Koźlem, długość kanału 44km i pozwalał poruszać się statkom o nośności do 100 ton. Nieopodal "Marketu" ślady zachowanych wrót przeciwpowodziowych z początku XIX w. Bezpośrednio przed mostkiem skręcamy w lewo na plac przed "Marketem" i najbliższe 2 km jedziemy wzdłuż Kanału. Początkowo jedziemy wąską asfaltową drogą. Po przejechaniu 600 m docieramy do skrzyżowania, na którym jedziemy prosto, czyli gruntową drogą prowadzącą dalej wzdłuż kanału. Droga, którą wybraliśmy omija zabudowania osiedla Żabieniec i prowadzi lasem wzdłuż kanału. Po przejechaniu kolejnych 1200 m drożyna lekko odbija w lewo i prowadzi wzdłuż rzeki Kłodnicy aż dojedziemy do kładki dla pieszych.
30.7 km Kładka nad Kłodnicą. Przejeżdżamy na drugą stronę rzeki, przechodzimy na drugą stronę ruchliwej obwodnicy i skręcamy w lewo w kierunku torów kolejowych. Pod torami kolejowymi wybieramy górne (piesze) piętro tunelu i ścieżką prowadzącą wzdłuż obwodnicy docieramy do najbliższej drogi asfaltowej (ul. Dworcowa). W ul. Dworcową skręcamy w prawo, i jadąc równolegle do torów docieramy do dworca PKP.
31.7 km, 2:00 Kędzierzyn dw. PKP.
Modyfikacje trasy
Szlaki turystyczne w okolicach Góry Świętej Anny zaleca się pokonywać na rowerze górskim. Jadąc rowerem turystycznym proponuję "górski" odcinek trasy pokonać droga asfaltową:
Zdzieszowice (ul. Dworcowa - ul. Góry Świętej Anny) - Góra Świętej Anny (ul. Leśnicka - Rynek - ul. Leśnicka) - Leśnica (ul. Góry Świętej Anny - Rynek). |
|
|
Arrane |
Wysłany: Pią 23:26, 25 Sty 2008 Temat postu: Trasy rowerowe południowo-wschodniej Opolszczyzny |
|
Trasa 1 - Góra Św. Anny - trasa typowa
Kędzierzyn - Łąki Kozielskie - Leśnica - Poręba - Góra Św. Anny - Ligota Dolna - Oleszka - Jasiona
30,0 km 2:00 h
Dedykowany rower: MTB, trekking* (*-modyfikacja trasy)
Nawierzchnia: Drogi asfaltowe 40%, Utwardzone drogi gruntowe 60%
Na odcinku Poręba - Góra Świętej Anny zaleca się jazdę na rowerze górskim.
Stopień trudności: Wycieczka jest niezbyt trudna, chociaż terenowy podjazd na Górę Świętej Anny może sprawić trochę trudności.
Zgodność trasy z przebiegiem szlaków turystycznych: Trasę wycieczki częściowo poprowadzono zgodnie z następującymi odcinkami szlaków turystycznych
- Odcinek Kędzierzyn - Łąki Kozielskie - Leśnica - Poręba - odcinkami żółty szlak turystyczny
- Odcinek Poręba - Góra Świętej Anny - czerwony
- Odcinek Góra Świętej Anny - Ligota Dolna - Oleszka - odcinkami zielony szlak turystyczny
- Odcinek Oleszka - Jasiona - czerwony
1.1 - Kędzierzyn, PKP - Łąki Kozielskie
7,5 km 0:25 h
0.0 km, 0:00 Kędzierzyn, dworzec PKP. Bezpośrednio po wyjściu z dworca PKP skręcamy w lewo (oznakowanie żółtego szlaku) i jedziemy ulicą prowadzącą wzdłuż torów (ul. Dworcowa), a po około 300 m skręcamy w prawo w ul. Puławskiego. Ulicą Puławskiego po około 400 m dojedziemy do głównej drogi. W ulicę Grunwaldzką skręcamy w lewo. Po kolejnych 500 m przecinamy obwodnicę (znak STOP), zaraz za obwodnicą mijamy rzekę Kłodnicę, Stadion Sportowy Chemika Kędzierzyn.
1.8 km, 0:05 Osiedle Kuźniczka - kapliczka. Na skrzyżowaniu obok kapliczki ul. Grunwaldzka skręca łukiem w prawo. Mijamy osiedle domków jednorodzinnych Kuźniczka III. Po około 500 m wjeżdżamy do kompleksu leśnego, który towarzyszyć nam będzie do końca pierwszego etapu.
2.7 km, 0:10 Most na Kanale Gliwickim , ponownie napotykamy znaki żółtego szlaku, które będą nas prowadzić przez najbliższe 3,5 km. Bezpośrednio za mostem opuszczamy drogę asfaltową - skręcamy w lewo, w bity dukt leśny, a po około 80 m skręcamy w prawo (czytelne oznakowanie) w kierunku północnym. Po około 400 m stary las ustępuje miejsca sosnowemu młodnikowi, po kilkuset metrach przecinamy skrzyżowanie z duktem Kłodnica - Cisowa, i zagłębiamy się w ponury sosnowy - świerkowy zagajnik.
4.6 km, 0:15 Dwa skręty. Na końcu drogi, skręcamy najpierw w lewo, by na kolejnym skrzyżowaniu (niespełna 50 m) skręcić ostro w prawo w kierunku północno - wschodnim. Teraz jedziemy cały czas prosto (gubiąc na jednym z kolejnych skrzyżowań szlak), aż dotrzemy do skraju lasu (na skraju lasu mogiła Powstańców poległych podczas III Powstania Śląskiego), drogi asfaltowej i wsi (Łąki Kozielskie). Tutaj skręcamy w lewo, w kierunku centrum miejscowości.
7.5 km, 0:25 Łąki Kozielskie.
1.2 - Łąki Kozielskie - Leśnica
4,8 km 0:15 h
7.5 km, 0:25 Łąki Kozielskie - Kościół, Bar , ponownie napotykamy oznakowanie szlaku. Przez wieś jedziemy drogą asfaltową (po około 300 m na łuku drogi ponownie gubimy szlak), a około 500 m po opuszczeniu wsi, w miejscu, gdzie droga asfaltowa wyraźnie skręca w lewo skręcamy w drogę gruntową.
8.6 km, 0:30 Łuk drogi asfaltowej w lewo. Tutaj skręcamy łukiem w prawo w dobrze utrzymaną polną drogę w kierunku północnym. Zaraz za zakrętem roztacza się widok na Górę Świętej Anny (na wprost), i Zakłady Koksownicze w Zdzieszowicach (po lewej). Po około 400 m piaszczystego odcinka drogi na niewyraźnym skrzyżowaniu dołączają znaki żółtego szlaku. Po około 150 m polna droga skręca w lewo przyjmując kierunek zachodni. Dojeżdżamy do drogi asfaltowej.
10.2 km, 0:35 Przydrożna kapliczka. Obok kapliczki skręcamy w prawo, by asfaltową drogą dojechać do miejscowości Leśnica. Zdobywanie miejscowości rozpoczynamy od małego podjazdu na wiadukt nieczynnej linii kolejowej (1,3 km). Przejeżdżamy przez Leśnicę kierując się znakami pierwszeństwa i oznaczeniami szlaków. Pokonujemy niewielkie wzniesienie i docieramy do rynku w Leśnicy.
12.3 km, 0:40 Rynek w Leśnicy.
1.3 - Leśnica, Rynek - Poręba - Góra Św. Anny
4,5 km 0:30 h
12.3 km, 0:40 Rynek w Leśnicy. Z rynku skręcamy w lewo, ku naszemu zaskoczeniu rozpoczynamy od zjazdu, mijamy restaurację "Na szlaku" . Zaraz za skrzyżowaniem (na którym w prawo) zaczynamy piąć się pod górę. Dojeżdżamy do kolejnego skrzyżowania.
13.2 km, 0:45 Skrzyżowanie. W lewo odbija droga asfaltowa na Górę Świętej Anny. My jedziemy prosto (znaki żółte), zaraz kolejna niespodzianka - znów parę metrów zjazdu, po prawej kąpielisko.
13.9 km, 0:50 Siedem źródeł - źródło krasowe z którego wypływa woda o stałej temperaturze i wydajności. Aby dotrzeć do źródełka na wysokości białej tablicy informującej o wyjeździe z Leśnicy skręcamy w prawo do widocznej około 30m od głównej drogi kępy drzew obok krzyża (biała strzałka na drzewie). Po około 300 m (na wysokości Kaplicy V Stacja Pogrzebowa) gubimy żółty szlak - jedziemy drogą asfaltową, prowadzącą krętą doliną.
14.9 km, 0:55 Poręba, Kościół Wniebowzięcia NMP. Na łuku drogi za przystankiem PKS, na wysokości kościoła skręcamy w lewo w utwardzoną (początkowo) polną drogę (napotykając oznakowanie szlaku czerwonego prowadzącego na Górę Świętej Anny). Szeroka aleja prowadzi dość stromo pod górę, praktycznie na samym początku napotykamy na śliskie "końskie" schody, potem podjazd staje się łagodniejszy. Droga cały czas prowadzi zacienioną aleją.
16.2 km, 1:05 Ołtarz papieski, początek asfaltu. Teraz krótki (acz treściwy) podjazd, na skrzyżowaniu odbijamy lekko w prawo, mijamy Grotę Lurdzką i już po kilkuset metrach docieramy do Rynku na Górze Świętej Anny.
16.8 km, 1:10 Góra Świętej Anny - Rynek.
1.4 - Góra Św. Anny - Ligota Dolna - Oleszka
8,8 km 0:30 h
16.8 km, 1:10 Góra Świętej Anny - Rynek. Z Rynku na Górze Świętej Anny kierujemy się drogą asfaltową w kierunku północnym (ul. Strzelecka) do wsi Wysoka i mostu nad autostradą.
17,7 km, 1:10 Wysoka - autostrada. Bezpośrednio za mostem nad autostradą skręcamy w lewo w wąską asfaltową drogę, która prowadzi do widocznej w oddali stacji przekaźnikowej. Droga prowadzi mniej więcej równolegle do autostrady, po około 400 m po prawej mijamy murowany wiatrak w Wysokiej (wiatrak w stylu holenderskim z połowy XIX w., w okresie III powstania śląskiego stanowił punkt oporu zamykający dostęp do Góry Św. Anny). Mniej więcej na wysokości stacji przekaźnikowej (kolejne 700 m) droga odbija od autostrady, asfalt się kończy, jedziemy drogą gruntową, która po kolejnych 200 m skręca w lewo, w kierunku lasu. Na skraju lasu spotykamy szlaki: zielony i niebieski, jedziemy zgodnie z oznaczeniami zielonego szlaku (główną drogą), szybko pokonując odcinek krótkiego zjazdu.
19,8 km, 1:20 Skrzyżowanie dróg leśnych . Jedziemy prosto. Od skrzyżowania długi zjazd doprowadzi nas do wsi Ligota Dolna. Po lewej stronie drogi, ukryty w głębokim lesie znajduje się próg wapienny zwany "Wisielcem". Na tej skale jak mówi legenda wieszano rycerzy - rabusiów. Pamiętajmy, że w lesie często prowadzona jest ścinka drzew i kontrolujmy prędkość, aby zdążyć wyhamować w wypadku pojawienia się niespodziewanej przeszkody. Dalsza droga prowadzi pięknym świerkowo - bukowym borem, niestety przeciętym wpół przez poprowadzoną obok autostradę.
22,3 km, 1:25 Po wyjeździe z lasu na szczycie wzniesienia zielony szlak skręca w lewo, w kierunku rezerwatu i szczytu Ligockiej Góry Kamiennej (rezerwat florystyczny "Ligota Dolna" - ochronie podlega roślinność kserotermiczna np. len austriacki, rozchodnik biały, dziewięćsił bezłodygowy, rezerwat jeszcze niedawno zamieszkiwało około 600 gatunków motyli. Dodatkowym walorem rezerwatu jest urozmaicona rzeźba terenu ze skalnymi urwiskami i wychodniami wapieni). Proponuję ominąć ten fragment szlaku, gdyż jest on miejscami nieprzejezdny, a bliskość autostrady znacznie zmniejsza walory tego niegdyś urokliwego zakątka. Ze szczytu wzniesienia zjeżdżamy do pobliskiej wsi.
22,9 km, 1:25 Ligota Dolna - skrzyżowanie. Na skrzyżowaniu skręcamy w lewo (w ul. Wiejską), asfaltowa droga prowadzi na południe, przejeżdżamy tunelem pod autostradą i po pokonaniu niewielkiego wzniesienia dojeżdżamy do skrzyżowania dróg polnych (ponownie napotykamy oznaczenia zielonego szlaku).
24,4 km, 1:35 Na skrzyżowaniu odbijamy lekko w lewo, szutrową drogą prowadzącą u podnóża grzbietu Chełmu jedziemy do widocznej w oddali wsi.
1.5 - Oleszka - Jasiona - Jasiona, PKP
4,1 km 0:15 h
25,7 km, 1:40 Oleszka. Leśnictwo Krępna. Na pierwszym skrzyżowaniu w Oleszce jedziemy prosto, na drugim obok siedziby leśnictwa skręcamy w prawo zmieniamy kolor szlaku na czerwony, po około 200 m dojeżdżamy do skrzyżowania przy przystanku PKS i sklepie spożywczym, jedziemy dalej prosto (powinniśmy dostrzec wieżę kościoła w pobliskiej Jasionej i ten kierunek powinniśmy wyznaczyć jako azymut). Zaraz po wyjeździe ze wsi (kolejne 250 m) wzmagamy czujność, i na niewielkim łuku drogi asfaltowej w lewo, odbijamy lekko w prawo w zarośniętą polną drogę (kierujemy się na wieżę kościoła - opis jest obszerny, gdyż na oznakowanie szlaku nie możemy liczyć). Droga wśród pól i kwitnących na czerwono maków (czerwiec) doprowadza do pobliskiej wsi (kolejne 1.2 km). Droga we wsi jest dobrze oznakowana, tzn. zaraz za cmentarzem skręcamy w lewo a po chwili w prawo w okolony żywopłotem asfaltowy chodnik, bezpośrednio przed kościołem ponownie w lewo (2 schodki) i w prawo na plac przykościelny (ul. Myśliwca).
27,6 km, 1:45 Jasiona. Kościół parafialny (neobarokowy kościół parafialny św. Marii Magdalenyz 1911 r. We wnętrzu zachował się fragment gotyckiej kaplicy, zbudowanej z kamienia łamanego, pochodzący z XIV w). Ul. Myśliwca podążamy dalej prosto (utrzymujemy kierunek zachodni). Po przejechaniu około 700 m, na końcu wsi asfalt się kończy, jedziemy dalej prosto utwardzoną drogą gruntową. Następnie po przejechaniu kolejnych 700 m droga skręca w lewo, a po kolejnych 200m docieramy do skrzyżowania z drogą asfaltową. Na skrzyżowaniu jedziemy prosto (w kierunku lasu). Po kolejnych 500m docieramy do celu wycieczki.
29,8 km, 1:55 Jasiona dw. PKP.
Modyfikacje trasy
Na Górę Świętej Anny - drogą asfaltową
trekking
Na skrzyżowaniu w Leśnicy (13,3 km) skręcamy łukiem w lewo i jedziemy cały czas drogą asfaltową w kierunku północno - zachodnim (początkowo znaki niebieskie i czarne), po około 1,8 km po lewej mijamy Muzeum Czynu Powstańczego, by po kolejnych ok. 500 m dotrzeć do dwóch skrzyżowań (nieopodal zajazdu pod Górą Chełmską). Na obu skrzyżowaniach skręcamy w prawo, by po przejechaniu kolejnego 1 km główną drogą dotrzeć do Rynku na Górze Świętej Anny (16,9 km głównej trasy).
Do Kędzierzyna wracamy rowerem
Chcąc dojechać z Góry Świętej Anny do Kędzierzyna możemy wykorzystać opisy tras lub . Z Oleszki wracamy do Kędzierzyna korzystając z opisu |
|
|